お慈悲のままに

日々、思ったことを綴っていきます~(ちょっと英語もまじえて)。私の趣味は‘英語を楽しむこと’です。その一環として少し英語を取り入れることにしました。

Metempsychosis Relation( 多生の縁 )

This March, when I attended the Buddhist gathering in Kyoto, which I wrote here at
the previous time, I had a very rare and amazing experience : I met a married
couple, Mr. and Mrs. K, whom I met for the first time on that day. Despite the first
meeting we were frank and openhearted as if we had long been acquainted with each other. To tell you the truth, we had been affiliated to a certain society for more than 40 years. But we didn't know this fact because we lived in different places and because
we had no chance to know each other. We also knew the time when we left the
society was almost the same.
As the proverb says, “ Even a chance acquaintance is divinely preordained," (ほんの偶然の出会いでさえ、神の力であらかじめ定められたものである→袖振りあうも多生の縁) one's meeting with another seems mysterious. In our case, we had friendly feeling
for each other soon after our first meeting. Though we were in the same society and
our thought might be alike, few people would , I think, so easily make good friends
with others as we did. I found the couple sincere and kind. Moreover, to my joy, Mrs. K had already realized “shinjin”, so that I was more sure that she and I could become
more intimate.
Now I can't help but think we must have had a profound relation in the past lives. At
present we are exchangig emails and deepning our friendship.
There is, between the two, a tacit agreement that our relation has been given by
Amida's discretion.
Now we have nothing but expressing our thanks to Amida Buddha.


 私が前回書いた仏教講座に参加した時のことですが、その時きわめてめずらしい、そして嬉しい経験をしました。それはK夫妻と出会ったことです。K夫妻とは初めて会ったのですが、まるで今までずっと知り合いであったかのように、すぐに打ち解けることができました。実は私達は40数年も某会に所属しながら、住む場所も違い、活動の場所も違っていたので、一度も会ったことがなかったのです。又、その会を離れたのも、お互い時を同じくして数年前だったことを知りました。
 諺に「袖振りあうも多生の縁」と言われるように、人と人との出会いは不思議なものだと思います。私達の場合は、出会ってすぐに親しくなれたのは、長い間同じ会に所属し、考え方も似ていたからかもしれませんが、このように出会ってすぐ親しくなれるというようなことは、数少ないのではないでしょうか。
 K夫妻は共にとても誠実で親切な方だと思いました。その上嬉しかったのは、K夫人はもう既に弥陀のお慈悲を喜ぶ身になっておられることでした。私は彼女とはもっと親密になれると確信したのです。
 今思うに、私達は過去世によほどの強い縁で結ばれていたのでしょう。現在K夫人とはメールのやりとりをして更に親交を深めています。そして私達がこのようになれたのは、すべて阿弥陀仏のおはからいであったのだと、お互い暗黙のうちに了解しています。
 今はただ、阿弥陀さまにお礼の念仏を申し上げるより他にありません。